Thursday, July 25, 2013

SETANGKAI BUNGA HATI #3

Terasa seperti mahu menulis panjang. Panjang. Berkajang. Kajang. Lama gua bertafakur, tajuk apa ya untuk kali ini. Nah, gua biarkan saja dulu. Gua semak pos-pos yg lama. Aduh, rasa sudah banyak perubahan dari sudut bahasa. Dari gaya bahasa. Dari sebalik bahasa. Entahlah, kita ini cuma kita kan. Cucuk besi di hati pun mungkin tetap tak tetap iktikadnya.

*ke lagu 'Okyrro' dari For A Minor Reflection*

Kenapa gua jarang menulis panjang lagi? Cuma beberapa untaian perkataan yg berbentuk monolog sahaja. Monolog yg semakin samar natijahnya. Semakin haus isinya. Gua petik satu petikan dari filem kegemaran gua, 'The Shawshank Redemption', buah mulut dari Red, teman rapat Andy Dufrenes:

"..Every man has his breaking point.."

Nah. Gua tak pernah bosan dengan filem ini. Namun yg lebih mengujakan, filem ini adalah terhebat sepanjang zaman. Para buat lakunnya adalah pelakun terbaik sepanjang zaman. Skripnya adalah skrip terbaik sepanjang zaman. Cinematografinya adalah yg terbaik sepanjang zaman. Ini antara filem terbaik sepanjang zaman. Tapi, berapakah penghargaan yg diterima oleh filem ini? Tak banyak berbanding pencalonannya.

Bagaimana dengan kehidupan lu? Pernah lu rasakan gerak lu tak seimbang dengan langkah? Tutur lu tak selari dengan fikir lu? Hatimu tak sesama emosi lu? Masih kesamaran, kan.

Ok. Begini. Pernahkah di setiap baik lu itu langsung tiada terimakasih yg lu terima? Nah, ini paksinya penulisan kali ini. 

Sebelum jauh jari ini gua biarkan meliwat papan kekunci ini, biar gua ingatkan sesuatu dulu. Penulisan kali ini bukanlah diladeni oleh rasa tidak bersyukur. Bukanlah bersifat ujub. Penulisan ini duduk atas tasyahud sebagai seorang manusia. "Every man has his breaking point, isnt it?".

Kita biarkan semuanya berkecamuk dulu ya. Begini. Lu gunakan khudrat lu dengan menjadi belakang tabir, tapi baik lu itu dapat kepada pengerusi majlis. Lu karang satu puisi indah tentang kesatuan, tapi yg baik adalah pendeklamasi puisi itu. Lu mencipta satu melodi indah serta senikata yg amat dalam, tapi yg dapat baiknya adalah penyanyinya. Lu susun bata lakar satu istana mewah, tp yg baiknya adalah pemiliknya.

HIDUP INI BABI BENAR BUKAN!!!

Tapi di sinilah manis semua itu tersirat. Lu pernah dengar perkataan 'redha' kan? Tapi pernahkah lu cuba faham apa itu konsep redha? 

Di sini salahnya kita. Manusia adalah manusia, yg sentiasa betul walaupun salah. Kita kata kita redha, tapi kita tak aplikasikan langsung. Cuma di mulut redhanya, tapi di hati mana? Kita sentiasa kata "bersabarlah hati. Tuhan sedang menguji". Tapi sedarkah yg sebenarnya itu cuma tuturan rantaian motivasi yg bavi basi di bibir saja. Mana bersabar di hati? Apa yg kita buat dengan hati agar hati turut bersabar?

*sigh*

Gua masih belum ketemu lagi tajuk sesuai untuk kali ini. Sekarang jam tangan gua tepat 1830. Hari ini dalam bulan Ramadhan. Gua seronok benar di bulan ini. Ya, gua tak tipu. Walau gua keseorangan. Dinafikan. Tiada pekerjaan sekarang. Tiada tempat tetap untuk berbaring lelap. Ada sesuatu di bulan ini yg manis gua tunggu. 

separa intiha, sebenarnya gua masih tak dapat menggenggam konsep redha dgn baik. Malahan bertambah cacat nampaknya. Tapi, di setiap hari nafas ini masih diizinkan untuk dihembus, maka universiti realiti tak pernah cuti kan. haha. Cuba lagi.

Baiklah, sini saja kali ini. Selamat berpuasa. Selamat berbuka. Selamat memupuk redha. 

Rock on dear.




Nota kaki: Sudah gua bilang, khalwat dari sudut bahasa maksudnya lain. Khalwat dari sudut agama maksudnya lain. Gua tak mahu sentuk dalam-dalam hal agama. Bukan apa, nanti lu cakap gua sesat bagai. Rawkstar cakap agama. tapi, itu yg lu tak tahu. Mungkin ada dalil yg dipegang, kan?