Monday, September 9, 2013

BAIT-BAIT DALAM HAYATKU

i. I'm Afraid

You said that you love the rain,
but you stretch out your umbrella
when it rains..

You said that you love the sun,
but you find a shade when it shines..

You said that you love the wind,
but you close all the windows
when it blows..

That's why I am afraid,
that you will say the same
to me too..

(Puisi cinta hebat ini adalah mahakarya Qyazzirah Syeikh Ariffin. bukannya milik Williams Shakespere seperti yang diuar-uarkan.Satu-satunya puisi cinta kegemaran gua.)


ii. Al I'tirof

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga-Mu,
namun tak pula aku sanggup ke neraka-Mu..

Ampunkan dosaku terimalah taubatku,
sesungguhnya engkaulah pengampun dosa-dosa besar..

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai,
dengan rahmat-Mu ampunkan daku oh Tuhanku..

Wahai Tuhan selamatkan kami ini,
dari segala kejahatan dan kecelakaan..

Kami takut kami berharap kepada-Mu,
suburkanlah cinta kami kepada-Mu..

Kamilah hamba yg mengharap belas dari-Mu..

Wahai Tuhan ku tak layak kesyurga-Mu,
namun tak pula aku sanggup ke neraka-Mu..

(Ada yg berkata ini adalah karya dari penyair terkenal Abu Nawas sewaktu di hujung nyawanya. Ada juga yg berkata ini adalah karya masyur Imam Syafie. Puisi ini merangkumi setiap ilmu Islam seperti nahu, mantik, dan etc. Gua akui, syair ini sentiasa menitiskan air mata gua.)


Nota kaki: Kedua-dua mahakarya puisi di atas adalah deklamasi monolog gua seharian sejak kebelakangan ini. Bait-baitnya sentiasa memeluk lembut hati gua. 

Bila melihat mereka semua memulakan karier dengan pakaian yg kemas, kenderaan yg selesa, makan yg mewah, gua tersenyum dgn penuh rendah diri. Lelaki kurus ini cuma menumpang seketika. Haha gua tetap rocktar cuma bezanya gua yg dulu cuma semakin mahal dalam kitaran hidup.

Gua tak memancing duyung, gua cuma mahu mengubah laut si duyung menjadi istana terindahnya.