Thursday, November 11, 2010

KERTAS TANPA HADAS

Gua bukan apa, kekadang terlindung di balik awan hitam, kekadang berdendang lagu pulang. Rasanya, gua masih waras dan tuntasnya gua masih gua. Jangan pernah pertikaikan gua jika hanya dari sekilas listrik untuk mentafsir gua tentang persahabatan. Gua tak sempurna, tapi berani gua sembelih leher sendiri jika lu katakan gua tak menghargai persahabatan,lu silap...

Antara sebab utama mengapa gua masih hidup adalah atas dasar kepercayaan. Kalau gua tak percayakan lu, macam mana gua nak bersama lu berlari? Dapat?

Erm, maafkan gua. Apa yang tertulis di atas bukanlah apa yang sebenarnya gua mahu palitkan untuk entry kali ini. Gua sedang menghadapai depresi tahap dewa bavi haha. Jadi gua perlu menulis. Mudah-mudahan inilah caranya gua mengurangkan sukatan depresi...

Oh hellyearght gua sedang dalam minggu kuarantin kerana sedang dalam momen-momen penting sebagai seorang pelajar. Peperiksaan akhir semester sudah lama bermula dan juga masih lama lagi untuk berjumpa sudahnya.

Gua kurang cerdik dalam subjek yang melibatkan persetubuhan antara nombor dan nombor, tapi gua memang suka menyiapkan permasalahan berkenaan persetubuhan mereka.

** Bavi! gua hilang konsentrasi lagi.**

Tadi gua baru lepas menduduki kertas yang ke-3. Ia gabungan lancapan teori dan sedikit menstruasi pengiraan. Gua kalau bab-bab mengarang, memang gua suka! Gua hentam selagi yang termampu...

Dan tadi, dengan mata separa stoned kerana langsung tak dapat tidur, gua menduduki peperiksaan. Alhamdulillah, lancar. Tapi yang membuatkan gua sedikit gembira adalah kerana habit atau tabiat gua. Gua kalau kepala buntu, gua memang naik syeikh sikit (stuck-to-crack). Ada satu soalan tadi yang gua betul-betul enjoy dengan teknik hentam keromo hahaha...

Soalannya lebih kurang begini, "briefly explain one of the trend in operations management with an appropriate examples" (lebih kurang macam tulah bunyinya.) Gua tahu jawapan, tapi gua terlupa contoh yang sesuai. Keluar sebentar dewan, gua hisap rokok. Gua masuk balek dan beginilah jawapan gua:

" When we do talk about operations management, first and foremost we should know that, it can be best described as a process of transforming inputs to outputs, which means a creation of value into goods and services to meet market demand. And nowadays, there are many trends in operations management, and one of those is DECENTRALIZATION- CENTRALIZATION. (entah betul ka tak entah hahaha!)

Centralization can be defined as, all subunits or in the other hands, branches, are fully charged and controlled by one large entity. To make it understandable, they operate under one authority which means under headquarter. It differs than decentralization which is operated due to the branch itself.

To ensure smoothness in operations, centralization must has a brief look to current technology phenomenon. By hook or by crook, it is the must. The arising of globalization, it brings lots of benefits. For an example, online-database system can be used to reduce cost and time.

Besides that, centralization can be shown, or compared with our democracy-political system. Why? This is because, centralization allows one entity to handle others but decentralization is vice- versa. Decentralization is focusing more on, or like politic parties involved in the arena. One-for-One system...

** Jawapannya panjang lagi ni!** Blabalalala (kalau gua nyatakan jawapan seterusnya nanti, memang blog gua dah jadi blog politik kang hahaha...)...

Hahahaha, apa yang gua nak nyatakan kat sini adalah, gua bila menghadapi kebuntuan menjawap soalan peperiksaan, gua memang terus gunakan isu semasa terutamanya benda-benda yang gua minat... Politik, seni, dan lain-lain hahahaha...

Mesti pening kepala Ms. Shat (Lecturer gua...) menyemak nanti...Nasib baik dia cool...

p/s: Mudah-mudahan dia sentiasa
disinari cahaya malam yang
menenangkan...