Sunday, March 28, 2010

RUANGAN SEMPIT MELEKIT CAIR

Nafas membaham kewarasan. Jantung seakan dipusar beliung. Peluh muda mengalir pantas dan melecakkan semua. Baju, boxer, habis kuyup diselimuti piung-piung ketakutan. Mata terpegun. Jemari bergetar.

Cuba ditoleh ke kiri. Kelam. Cuba ditoleh ke kanan. Pun hampa. Cuba untuk bangun. Takut. Cuba kembali lelap. Bertambah gerun.

Mimpi itu ada lagi. Dan jejak tiga kali dalam dua minggu ia berkunjung tiba. Sekitar pukul tiga atau empat pagi, aku akan secara terkejut terjaga lari dari mimpi itu. Aku takut. Aku sakit.

Aku cuba lari ke sana, gagal. Aku lari ke sini, gagal. Geram dibuatnya, aku biarkan saja rasa takut itu menyelubungi diri dan dengan sedutan ketat asap rokok aku cuba menenangkan hati.

Ruang yang sempit. ruang yang mencair. Ruang yang sempit dan mencair. Itulah rupa mimpi itu. Realitinya, aku amat takut dengan ruang yang sempit dan mencair melekit. Jadi, mimpi itu benar-benar menakutkan aku.

Dari aku kecil, terutamnya bila imunisasi badan berada di tahap yang lemah, seperti demam, aku akan mengalami mimpi ini. Dan sedarnya aku, setelah habis zaman persekolahan, mimpi sebegini jarang lagi berlaku. Ia cuma datang bila aku dalam keadaan yang benar-benar tertekan.

Aku tertekan amatkah?

p/s : Aku pernah menghadapi tahap depresi
yang amat melampau waktu sekolah dulu..