Monday, December 22, 2008

HARI-HARI TERAKHIR SEBELUM KE NERAKA

Ada unggas di luar. Ada pepohon juga. Tarian angin hasil kesinambungan satu karma. Tergerak jari-jemari runcing ini untuk menaip sesuatu, tatkala aku ditemani lagu To Mega Therion, lantunan hebat oleh Therion, sebuah band yang mengetengahkan teknik orkestra, koir, opera dan unsur-unsur gospel. Benar, mereka hebat amat. Sebenarnya, aku obses dengan genre yang lebih gelap, death metal atau lebih tepat lagi eastern melodic death metal. Tapi, Therion banyak mempengaruhi aku dalam membentuk melodi lagu yang aku ciptakan dulu untuk band aku. Arght, jauh aku menyimpang. Aku dalam dilema. Aku sangat keberatan untuk kembali ke kampus. Sangat berat, ibarat meriba bulan purnama penuh. Oh, sangat berat dan sulit. Cuti perlepasan semester ini memang mengikat aku dengan seribu satu memori yang mengembalikan hati hitam aku untuk hidup kembali.Namun, ia telah dilewati. Aku kini dipenghujung mimpi, hari-hari terakhir sebelum kembali ke neraka. Ya, neraka, mungkin. Tepat dengan lagu yang sedang aku dengar sekarang, Total Death oleh Krisiun. Banyak kematian di sana, semuanya menarik aku. Sebelum ke neraka, aku benar-benar pulih dari kesakitan, tahap depresi aku juga menurun mendadak. Dari aktiviti yang bisa remaja lain lakukan hingga ke yang melampai norma-norma juga ekstrim (hahahak!!!) dijayakan. Namun seperti biasa, apa-apa yang dilakukan tidak melintas tiga garisan; tidak berpaling dari agama, tiada dadah, juga seks (seks? Err, sikit-sikit ada la... Hee...)... Banyak lagi aktiviti mencari mati yang aku tidak palitkan. Aku baru sahaja pulang dari berkhemah dengan sahabat aku, Angah dan Syammen. Pali menyatakan kesulitannya untuk bersama. Walaupun aku terkilan, tapi sebagai sahabat aku hormat akan jawapannya. Seperti janji kami kami bersama, kami benar-benar masih bersama. Cukup di sini, mungkin nanti kiranya aku palitkan memori kami berkhemah bersama dakwat keasyikan tegar. Walaupun aku sangat bersyukur mendapat hasil yang lumayan dari peperiksaan yang aku tempohi dengan segenggam usaha, tidaklah terlalu bagus bagi sesetengah orang namun aku puas, aku masih tidak bersemangat untuk kembali ke neraka yakni kampus. Entahlah, cukup bagus kampus aku, namun entah mengapa aku samakan ia dengan neraka. Mungkin otak aku telah diformat dengan kadar keras yang amat gila di sana. Oh, aku akan kembali menjalani kehidupan yang menyedihkan. Dan aku sengaja menukarkan ke lagu bawaan Mistik, Journey Through Forbidden Woods kerana mungkin ia sesuai untuk menterjemahkan isi aku tatkala aku sedang bermonolog sendirian kini...