Wednesday, December 17, 2008

SIAPA YANG BERDOA?

Manusia...
Naluri manusia itu sendiri yang mematri...
Cantik, indah, kacak, kaya, wangi...
Sekilas pendangan cukuplah, kata hati...
Kesempurnaan yang dicari tanpa henti...
Milik siapa? Nun di atas ada Yang Maha...
Bodohnya manusia kerana kepincangan...
Aku juga manusia yang alpa lagi hina...
Tapi skop pandangan aku mungkin sedikit berbeza...
Apa yang aku lakukan selalunya dikritik...
Arght, bukan aku minta datangnya penganalisis hidup aku...
Bukan aku suruh jadi penilik nasib untuk aku...
Nahunya, mereka juga sedar mereka itu siapa...
Prejudis selalunya sifat semulajadi manusia...
Sejak azali ia dimanja untuk menjadi raja...
Semua sama, aku juga begitu...
Dihina, didusta, disepak dunia...
Itu normal, saat mencari segala...
Kekadang lupa itu bukan hak semua...
Tapi selagi nafsu memberontak, belasah saja...
Biarlah apa yang manusia lain lakukan...
Aku masih ada sedikit gembira, walaupun sedikit cela...
Disamping keluarga, sahabat, teman, dan 'dia'...
Aku pun masih kesamaran akan motif aku menulis kali ini...
Aku sedang menunggu keputusan peperiksaan aku...
Arght.....
Pada Mu aku bersujud...
Ceh, dalam dilema baru merayu manis bicara...
Itukan manusia...
Dan aku, MANUSIA...