Saturday, August 22, 2009

AIR MATA YANG TERLANCAP

"...Evils tell me envy...Tell me how I have to see..."
-I want Out, Helloween-

Benarkah air mata seorang lelaki itu mahal harganya? Benarkah kesedihan sekeping hati lelaki itu rahsia terbesarnya? Benarkah kekecewaan hati liar seorang lelaki itu taboo untuk disiratkan? Dan benarkah detik sunyi seorang lelaki hanya melutut tersudut di ruang bilik kelam sempit yang hanyir?

Air mata itu sesuatu yang abstrak untuk diklasifikasikan sebagai simbol kesedihan semata. Ia sebenarnya titisan-titisan ekspresi yang terekstrak secara luar sedar, samada sedih, gembira, terharu, tawa yang menggila juga relevan bagi meraih simpati. Benar?

Kekadang kalian tidak akan pernah sedar yang air mata itu tertumpah lalu terhidrasi dengan begitu sahaja. Tanpa kata. Begitu saja lahirnya. Tambahan pula bagi individu memang kuat entiti individualiti di hati. Individu yang percaya amat dirinya. Individu yang menjulang ego sebagai mahkota keperwiraan. Individu yang hidupnya penuh dengan deligasi pembawa pancang etika seorang LELAKI. Sejak di bangku kecil sekolah, tingkatan satu lagi gua memang dah terlupa cara untk menangis, ego untuk mempertahankan apa yang di palangkan. Metal jadahnya menangis, kan.

Bila keyakinan menyepakterajang neraka itu diletakkan setinggi mahameru, tapi hasilnya tersembam muka ke lantai, ia adalah sesuatu yang amat-amat memalukan bagi seorang lelaki. Lazimnya, lelaki yang hebat tidak akan mudah menitiskan air mata hanya kerana terdorong oleh hal remeh-temeh, tapi terjadi jikakecewa amat bila potensi untuk mara terbantut hanya kerana tuah jauh dari selatan minda yang mematri kejayaan. Sebagai contoh, segala usaha yang depasakkan dengan penuh keringat, ketabahan hati meredah segala onak dan segala kekuatan diutarakan dengan senyuman. Lalu bila tibanya detik peperangan, belum sempat menusuk pedang, tiba-tiba mati bertelanjangan tanpa sedar. Itulah detik paling menyakitkan.

Namun, selagi ada tiang yang memangkin nadi untuk terus menari wujud melestarikan satu kitaran kejadian, pasti ada jalan untuk menamatkan sakitnya satu hati itu. Ia bukan mudah seperti merokok di tepi padang sambil menyaksikan perlawanan bola sepak antara daerah, ia perlukan keyakinan yang hampir menerobos dinding obsesi darah muda yang sangat-sangatnya kejam. Dan gua amat bersyukur walaupun rentak tari gua pincang, namun gua boleh melupakan segala masalah dengan mudah bila memikirkan keluarga, sahabat, dan kawan. Gua juga dengan mudah boleh memandang enteng beban hanya dengan bermusik, melukis dan melakukan seni sesat gua. Walaupun memang diakui gua seorang yang pendendam, tapi biarkan yang kekal hanya parut, bukan nanah. Gua semakin matang, mungkin.

Tapi, sekuat mana pun dinding kepercayaan dalam diri seseorang individu itu, pasti ada nilai sentimental yang punya estetikanya tersendiri. Pasti ada saat di mana kesakitan itu membangkitkan kesedihan yang membolehkan air mata itu mengalir tanpa disekat. Percayalah, tangisan itu sesuatu yang amat menenangkan.Tangisan itu simbolik hati kelam masih hak manusia. Tangisan itu kemenangan bagi lelaki yang tak pernah menangis.

Dan, semalam, gua dah 'MENANG"...phuck...

Gua tak larght nangeh, tapi kecewa amat...Tapi gua tak pernah putus asa sebab putus asa itu bagi gua adalah BUNUH DIRI...

'DIA' akan terbang kepada kita jika kita terbang kepada-'NYA'...
Itu kenyataan, jangan pernah berhenti berharap...

"...Let me forget...All of the hate...All of the sadness..."
-Endless Rain, X-Japan-

Nota Kaki Busuk Macam Tungkek : Entry ni langsung tiada kena-mengena dengan cinta sesama manusia...Gua orang yang jauh dari cinta...Err, gua dah tak KUAT lagi,dua dan tiga hari ni banyak layan Coldplay (x & Y) dan Keane (album apa ntah...Somewhere Only We Know punya lagu tu...)...Tapi tengah malam still gua belasah Hayagriva (Red Heaven...Sangat2 terbaek album ni...!) dan Sakaratulmaut (The Land Called Mahsyar...). Life sucks, metalPUNGKOQhang!!!