Wednesday, August 5, 2009

LUDAH LANGIT TANPA SESAL

"...18 And Life...."
18 And Life, Skid Row
Semua jasad liar atas muka bumi fana berfatamorgana ini senantiasa mengharapkan agar 'muda' itu selamanya. Semuanya sama, mahu entengkan masalah. Benar, semakin berganjak usia, semakin gasak masalah memberontak. Tapi masalah datangnya dari individu itu sendiri. Dan Yang Maha Segala tak akan menguji hambanya yang tak mampu menahan ujian, benar?
'...Take this life...I'm right here....Stay a while and breathe me in..."
Take This Life, In Flames
Baru-baru ini, ada satu titik tolak permulaan yang belum aku sepakterajangkan, tapi di benak ia kuat mengatakan "aku akan!". Aku disoal secara tiba-tiba oleh Encek Kechix, teman serumah. "Engkau sekarang umur berapa ha...?". Jawab aku, "Dah nak masuk 20 dah...". Dan sambungnya lagi, bewaspadalah apabila menjengah 21 tahun, segalanya akan bermula semula. Keesokan harinya pula aku ditanya oleh Encek Pap, juga teman serumah bilakah hari jadi aku dan setelah aku jawab, Encek Pap juga mengatakan bejaga-jagalah dengan umur 21 tahun. Kenapa?
"...Bring your friends...It's fun to lose and to pretend..."
Smell Like Teens Spirit, Nirvana
Segalanya akan menjadi sesuatu yang baru tatkala 21 tahun berganjak tiba. Masalah datang tanpa surut, dan era baru kehidupan bemula. Dan masa inilah definisi sebenar 'tanggungjawab' memainkan peranan utama. Kita boleh selamanya bergembira, jeritlah sekuat hati pun, larilah ke hujung pelangi dan lompatlah sehingga puncak mahameru, tapi jika kita sedar apa itu tanggungjawab, dunia baru akan tersenyum memandang ketibaan perwira baru.
"...There is no angel falling from the sky...There is no hope, it's just a lie..."
Helpless soul, SINS
Aku selalu pecaya dengan apa yang aku pegang kerana bagi aku hidup harus punya tiang, dan tanpa tiang hidup pincang. Aku amat percaya akan kekeluargaan, persahabatan dan musik. Tapi, bila difikirkan balik, aku sebenarnya menipu. Benar, aku sangat dengan apa yang aku perjuangkan, pegang. Tapi bila diteliti cara hidup aku yang rebel, cara pemikiran aku yang jauh menentang konsevertif dunia, cara berpakaian aku yang simbolik memprotes dunia, semuanya tak MATANG. Aku perlu belajar apa itu TANGGUNGJAWAB NYATA.
"...Hidup bagaikan pentas opera...Tirai hidup dibuka...Aksi insan bermula..."
Opera Hidup, Wings
Dunia bukan subsidi murahan untuk insan mengejar kesempurnaan semata-mata. Ia lebih dari apa yang kita jangkakan. Perjuangan bemula bila ada kesedaran, dan kesedaran bermula dengan permikiran. Sejauh manapun kita penah tersimpang, tapi jika motivasi diri yang memacu kita kembali semula ke titik mula percanggahan, kita adalah WIRA. Menang atau tewas bukan taruhan perjdian langkah muda.
"...I just wanna walk right out of this world...Coz everybody has the poison HEART..."
Poison Heart, The Ramones
Selagi kita percaya apa itu pertaruhan darah muda, anjakan paradigma akan jadi satu perjdian berharga menepuh hari tua. Kita yang menentukan apa yang berhak, apa yang tidak. Teruskan berlari kerana trek larian adalah milik kita.
"...First you crawl...Then you fall...When you try to climb that wall..."
Angel's Orchestra, Disagree
Cuba menempuh masa depan dengan diri sendiri, kerana kelak jurang semangat darah muda akan luntur dan kekabus jadinya tanpa kita sedar kita manusia. Jatuh sekali, dua kali mahupun enamratusenampuluhenam juta kali sekalipun, selagi nafas dikandung badan, langit akan tetap berjaya kita ludah...JATUH, BANGUN, LARI...
Nota kaki Tanpa Stokin : Aku mungkin tak pandai berkata-kata, tambah gagap dan menggunakan loghat utara yang kuat dalam kehidupan seharian. Tapi jika penulisan itu boleh jadi pemangkin satu komunikasi, aku boleh tesenyum, Kan...? 666 is not just a number, it's more than we know...***Aku bukan satanic larght...