Monday, October 11, 2010

SELANGKAH SEBELUM HARI TUA

Kehidupan sebenarnya adalah sesuatu yang mudah. Semuanya yang selari atas paksi KEHIDUPAN telah ditetapkan. Sedari lauhul mahfuz lagi. Yang membutuhburitkan juga memalatkan kehidupan adalah manusia sendiri...

Gua bukan mahu menyesakkan kehidupan gua yang sedia sesak, cuma gua rasa agak selesa di posisi ini. Gua cuma mahu meliwat hari di mana darah muda gua masih MUDA, masih kental, masih kuat. Gua mahu ada cerita untuk diceritakan kepada anak cucu gua kelak....

Dua perenggan di atas sebenarnya tiada kena dan mengena dengan apa yang gua mahu palitkan hari ini, cuma gua sengaja mahu entry ini sedap dibaca oleh kalian, walaupun KALIAN itu cuma beberapa kerat ataupun memang tak berkerat.

Sekarang, hidup sangat laju. Selaju lu mencarut kepada seseorang yang secara tiba-tiba menyergah lu dari belakang: "pukimakanakharambutuhbabicibailaknatpoennagoipungkoqTOKWANHANG!!!!!"- seperti itu.

Tapi, ada juga ruang untuk memperlahankannya. Jadi, dengan ruang yang sedikit itu gua cuba untuk HIDUP, yakni hidup sebagai gua. yearght, GUA. Untuk memuitiskan kehidupan gua, dari kecil lagi memang gua agak obses dengan apa saja berkenaan dengan seni- musik terutamanya, melukis, menulis, dan blablablabla semua gua buat. Walaupun gua tiada bakat, janji gua buat apa yang boleh memuaskan nafsu serakah gua terhadap kebobrokan dunia.

Bercakap pasal musik, walaupun band gua yang sudah berusia hampir 6tahun sudah entah kemana arahnya, gua masih bermusik. Dan di sini, tempat tahi kota menggunung dan cirit-cirit noda bersepai, neraka berlantai api, syurga tanpa dinding, gua agak aktif bermusik.

Ada kenalan gua yang mengajak gua untuk tubuhkan band dan gua di posisi gitar utama @ 2nd Growhler, berkliblatkan Black Metal dengan nama An-Naar. Target jangka masa terdekat adalah rakaman 1st demo dan slot-slot gig sekitar KL mungkin (sekarangkan sudah banyak venue, cuma kronism yang menghancurkan scene). Gua agak berpuas hati dengan band ini kerana arah (sound direction) gua yang bertanggungjawab dan gua sudah siapkan 3 lagu. Dan gua senang berkomunikasi dengan bandmates.

Yang ke-2, bulan lepas mungkin, gua dipelawa (audition lagi tepat...) oleh ahli band yang kalau gua sebut depan budak-budak UiTM Segamat, memang kenallah, untuk bersama mereka di posisi pengetuk deram. Disebabkan gua bosan dan kekurangn kaki untuk jamming, gua dengan senang hati menerima perlawaan.

Mana budak-budak ni tahu gua main deram entah...

Kali pertama jamming bersama mereka, memang gua mengarut habis (sucks mampos...). Telah diberikan senarai lagu namun gua main hentam ja. Band ini berkiblatkan Emo Rock ala-ala Paramore. Walaupun gua memang tak layan Paramore, gua main jugak sebab bosan.

Tapi sekarang sudah agak ada chemistry. Dan yang lebih menarik, baru tadi kami selesai bermusik dihadapan kira-kira 1600 orang sempena majlis apa benda entah. (Budak-budak ni cakap ada payment, gua pun tengah sesak, jadi gua jalan ja. Hey, gua bukan menjual musik ok, cuma gua perlukan duit...Hehehe, susah hidup rawk n roll, miskin...Hahahaha!)

Berkenaan dengan lukisan? Gua sudah perlahan sekarang, tiada lagi lukisan-lukisan bersaiz besar dan berbingkai seperti dulu. Tapi, gua masih melukis, terutamanya bila bosan dalam kelas. Gua conteng apa saja sambil diselitkan dengan puisi yang gua karang. Dan lebih menarik, semua contengan gua selalu dipow @ diambil oleh rakan-rakan sekelas gua. Terimakasih kerana menghargai lukisan bodoh-bodoh gua heee...

p/s: nasib baik gua belum kawen, klu tak
susah gua nak beli susu anak disebabkan kenaikan harga rokok...
tapi, klu gua ada anak, gua mesti berhenti rokok.
gua tanak anak gua cakap, "Abi mulut busuk...bluecks!" hahaha!