Saturday, March 28, 2009

PENTAS RATAPAN HIDUP (2)

Dua minggu lepas gamaknya, aku ada dipelawa oleh En. Hazer@ Todie (mamat ni power gila main gitar...Salah seorang dari tiga orang mat Metal yang gua kenal kat kampus ni...Tapi metal dia lebih ke arah yang Virtuoso lar...Guitar heroes...).Awalannya aku tolak dengan baik sebab aku memang dah lama nak berhenti main gitar (main untuk sesetengah orang jar...Romantikkan aku ni...?), tapi katanya, "mana nak cari drummer macam kau kat sini...Jom lar...", lalu aku pun bersetuju setelah disogok oleh puji-pujian yang melampau tersebut...Heheee...
Sudah lamanya aku tak gig, burfday party mahupun open jamm, sudah tawar hati barangkali dengan sepak dan terajang dunia bawah tanah...Tapi tergerak aku kali ini, itu pun demi teman-teman...Koyum (suara utama), Jablon (gitar latar, suara latar), Woller (Gitar bes), Todie (teraju gitar), dan aku (pemusnah suasana) membawakan lagu Still Got The Blues (Gary More), instrumental (lagu spontan) dan Pieces (Sum 41) demi menghormati majlis yang formal...Semasa sesi memilih lagu, banyak pendapat yang disuarakan...Ada yang mahu lagu Higway Star(Deep Purple), Dara Pujaan (L.Ramlee) dan lain-lain...Aku pula setelah diminta memberi pendapat, dengan sopan aku minta, "Impossible Brutality bleh...?Baru terbeliak mata band-band indie nanti...Tak pun Burn In Hell (Dimmu Borgir)"...Lalu jawapan yang aku terima, "kepalaotak kau!!!Nak main lagu Kreator depan naib Canselor!!!"...Terima kasih...
Kami satu-satunya yang tidak klise...Ada tiga band, yang lain semuanya indie pop/rawk, cuma kami yang bawakan blues rawk...Sepatutnya band yang kedua terakhir, tapi ada masalah, kami sebagai pembuka tirai...Minta maaf kalau beat lari (aku hentam double paddle walaupun masa latihan cuma single paddle...)Hahak!!! Just FKNG metal!!!
Kalau tak silap, gambar di atas adalah sewaktu aku solo drums waktu intumental punya slot...Hancoq!!!Tp gua relax jar...Hak!
Terima kasih kepada mereka yang bersorak, memberi sokongan...
Gadis yang tidak dikenali : "Awak!!! Rawk lar tadi...!" sambil mengeyitkan mata kiri...Aduhai...
Kubra (senior aku) : "Kau ni ketuk lagu slow pun nak metal gak...haish..."...
Junior aku : "ingatkan jadi guitarist, tak sangka plak drummer..."...
Apa-apa pun, teringat pula aku semasa battle of the band selang dua semester lepas juga di atas pentas yang sama, aku terguling-guling atas pentas waktu solo gitar...Tak dapat jadi ANgus Young (AC/DC), berangan pun cukup lar...
p/s : Rasanya aku sekarang lebih bijak mengawal
doble paddle dan tombs jika dibandingkan
semasa aku main band dulu...