Wednesday, November 5, 2008

POLITIK SI ANAK TIKUS

Aduh... Ini entri yang sedikit lari dari kebiasaan...
Aku mulakan dengan mantera seribu kemaafan... Gunakan minda rasional dan renungkan dalam pandangan juga perspektif positif kalian...
Boleh tak kiranya aku katakan pergi jahanam dengan politik? Ataupun pergi jahanam dengan kalian semua? Manusia acap kali mematri mentaliti masing-masing yang dipupuk dengan ketidapuasan dalam mencari... Kadang-kala, hal peribadi juga isu remeh boleh didagangkan demi mengaut secebis publisiti yang hanya bernyawa tanpa roh... Aku bukanlah seorang melayu tipikal, terlampau otrodoks, pro-pembangkang mahupun pro-kerajaan... Aku masih muda untuk bergiat secara langsung... Apa yang ada hanya sejalur pandangan yang berdiri atas paksi kebebasan bersuara tanpa pelanggaran hak... Kebelakangan ini aku selalu terfikir perihal para pelajar terutamanya mereka yang berdiri tersenyum di UiTM... Kebanyakannya bijak dan pandai, berhujah tentang politik... Tapi sedihnya, hak ketuanan Melayu pun entah tahu entah tidak... Aku juga pernah berdebat secara aman dengan pensyarah merangkap ustazah aku sendiri tentang hukum poloitik di Malaysia... Aku nyatakan, untuk apa berpolitik sekiranya setiap pihak bergaduh dan bermasam muka... Bukankah Islam telah menganjurkan agar umatnya bermusyawarah dan menguatkan tali persaudaraan...? Jawapannya, apa-apa sistem sekalipun haruslah digariskan syariat Islam... Katanya lagi, politik sebaiknya berlandaskan Piagam Madinah... Ayah aku orang kuat di sebelah pihak dan datuk aku pula kuat di satu pihak lagi, namun tiada konfrantasi antara mereka... Apa yang dimusykilkan, pemuda-pemuda yang baru bergiat secara aktif pula yang melakukan angkara... Bukan nak memperlekehkan mereka, tapi mereka sepatutnya menguatkan dahulu pemahaman dan belajar dahulu sepak dan terajang dunia politik sebelum melulu membabi buta... Bukan semua pemuda sebegitu, sesetengah mungkin... Aku suarakan hal politik parti bukannya politik am... Aku adalah rakyat Malaysia dan aku pasti jua memilih siapa pemimpin yang dirasakan layak, itu nyatanya...