Sunday, November 2, 2008

TIADA TITI BASAH DIREDAH

Fikiran aku meyatakan bahawa mungkin cuti pelepasan peperiksaan kali ini akan dilewati dengan penuh rasa bosan... Namun siapa tahu... Aku dipelawa Pulai untuk ke rumahnya... Wah! Aku sangat teruja! Pulai telah berangkat sehari awal dari aku bersama temannya... Keesokan harinya, selesai sahaja ujian untuk kertas CTU241, dengan tangkas aku ke terminal, dihantar oleh senior... Walaupun banyak masalah yang nyaris membantutkan rancangan ini beberapa hari sebelum, termasuk masalah kewangan yang agak kritikal, aku tetap teguhkan tekad... Hahahak!!! Perjalanan dari Segamat ke JB sangat membosankan... Aku yang keletihan tanpa tidur yang cukup semalam, mengambil kesempatan untuk melelapkan mata... Sewaktu di terminal, ada kenalan yang menasihatkan aku agar berhati-hati dan mereka agak terkejut kerana aku bergerak sendirian untuk sekian kalinya... Yearght, itu kali pertama aku ke JB! Tapak pertama langkah kaki ini berpijak di JB, hati kecil ini lantas ketawa sendirian... Manakan tidak, suasana di JB persis di Pulai Pinang... Kalau aku ditinggalkan sendirian di JB untuk beberapa hari pun aku yakin aku mampu hidup lagi... Hahahak!!! Pulai menyatakan kesulitannya untuk menjemput aku di JB, lantas masih sendirian aku menaiki bas ke Kota Tinggi... Tapi, tidaklah sebosan tadi... Permandangan di JB sangat indah, membangkitkan kerinduan aku untuk pulang ke Pulau Pinang... Sesampai sahaja aku di terminal Kota Tinggi, Pulai telah tercongok menanti... Sekali lagi menaiki bas untuk ke rumah Pulai... Disambut dengan keramahan ibu Pulai, hati terasa tenang... Aku menghabiskan kira-kira tiga hari di sana... Arght, banyak lagi kiranya untuk aku tuliskan, tapi.... Terima kasih yang teramat sangat kepada ayah dan ibu Pulai (selamat menunaikan haji... Selamat pergi juga kembali..), Abang Jep, Abang Epol, dan semestinya Pulai... Aku pasti datang lagi... JB sangat indah!!!!