Wednesday, November 5, 2008

TAK TERDUGA MENJANGKA

Seperti biasa, ada kelas atau tidak, aku masih kesiangan... Mungkin terbawa-bawa dengan tabiat lama sejak di bangku sekolah menengah lagi... Bangun dengan misi untuk meminta tunjuk ajar dari yang lebih mengerti, Cik Fariza... Arght, lupakan seketika hal tersebut... Masih seperti biasa, aku keluar tanpa membawa telefon bimbit, telefon bimbit antik kata ibu aku setelah aku kehilangan telefon yang setia bersama walaupun selalu ditinggalkan aku.. "Dah bank-in duet... Try lar check,"... Eh, apa pula? Kaget aku seketika setelah menerima pesanan ringkas dari ibu aku sebegitu... "Timakaseh... Tp, abangah ada duet lg lar... Still bleh rawk my own life...," balas aku... Aku memang jarang sangat mewar-warkan masalah aku kepada kedua ibu-bapa aku sejak di bangku kecil persekolahan... Aku amat berat untuk meminta duit, kerana aku yakin aku masih boleh hidup dengan wang pinjaman bukan PTPTN yang aku ada, walaupun semester ini aku sudah tersepit... "Mak tak mahu anak mak makan megi...," aduh, hampir menangis aku dibuatnya... Mana dia tahu aku dalam masalah? Mungkin naluri keibuan, intuisi seorang wanita yang mengisahkan semua itu... Tersudut jauh hati, aku takut aku gagal menggembirakan mereka... Satu perkara yang merunsingkan otak aku, aku betul-betul berkeringat pada semester ini... Aku belajar seperti orang gila terutamanya di dalam bilik... Aku jarang ponteng kelas berbanding semester terdahulu... Aku semakin tenang memahat sujud walaupun masih banyak cariknya... Tapi, tuah seakan-akan menjauh... Aku bukan lagi pelajar bermasalah yang berpotensi seperti di sekolah dahulu... Sekarang aku hanya seorang pelajar bermasalah tanpa potensi... Tapi, aku masih berkeyakinan tinggi terhadap Yang Maha Segala... Sesungguhnya dia tidak akan menghampakan hamba-NYA yang selalu meminta... Itu pastinya... Namun begitu, aku masih ditahan dalam dilema... Aduh...