Thursday, May 28, 2009

HIDUP TAK SEINDAH LUKISAN

Dalam tempuh kira-kira dua tahun kebelakangan ini, semenjak menyambung pengajian ke IPT, aku memang dah jarang menyiapkan sesuatu karya berpaksikan berus dan kanvas. Kalau dulu, aku selalu amat melukis dan paksi yang aku pilih adalah realisme, surelisme. Aku suka amat melakar anatomi dan figura badan, terutamanya pergerakan jari-jemari dan mata. Aku pernah tersangkut dengan melukis potret, tapi aku tak dapat rasa nikmat. Mungkin sebab aku memang tak berbakat dengan senilukis, seniirama, juga senikata. Tapi, semasa masih muda, REDAH SAHAJA!!!
'Potrait (Do I?). Aku amat berpuas hati
walaupun macam lukisan dari anak kecil, kan.
Ini cubaan pertama aku dengan teknik sebegini. Pernah diceritakan di entry yang lepas. Tajuknya, Potrait (Do I?). Mengambil masa selama seminggu, termasuk proses membingkaikannya. Medium? Hak, aku guna apa saja jenis pewarna. Aku tak punya bakat, hentam saja. Kunci untuk menyelam ke dalam lukisan ini adalah 'rendah diri'. Sumber ilham untuk menyiapkannya adalah album After The Promise (FTG). "Bagaimana gabungan emosi dan perasan dimanipulasikan untuk diekspresskan secara tampak..."

'Lost'. Lukisan tidak discan dengan baik,
jadi nampak tak cantik.
Ini pula baru beberapa bulan lepas disiapkan. Mengambil masa 3 hari untuk disiapkan (pagi, petang, malam...) dan sumber ilham adalah semua lagu Explosions In The Sky, Mogwai dan Akta Angkasa (layan shoegaze, postrawk, spacerawk buat hati berkecamuk...betul...). Lukisan ini tidak menggunakan berus langsung. Aku palitkan warna di jari lalu dibuai ke atasnya. Tajuk, Lost. Kunci untuk terjun ke dalam lukisan ini adalah 'hilang dan berharap'. Aku memang siapkan lukisan ini untuk 'kamu'. Entah kenapa. Aku cuma 'tersiapkan'. Jadi, walaupun comot, buruk, huduh, bagi sahaja. Dan malam, ni aku asyik nampak 'kamu' sahaja. Aduh.
Hidup ini sangat abstrak, subjektif dan bermetafora. Jangan pernah sesal dengan apa yang kita buat. Semua itu jadi pemangkin untuk maju, kalau kalian positif larght. .