Monday, May 25, 2009

PRA- SELAMAT PERGI UNTUK KEMBALI

Hari ini ada sedikit kenduri kecil-kecilan di rumah...Dah lama kiranya tidak punya acara sebegini...Cuma kenduri kecil-kecilan, doa selamat dan tahlil semperna pemergian abah dan tok ke tanah suci hujung bulan ini...
Ada dua slot, yang pertama, dihadiri oleh para wanita yang terdiri dari jiran terdekat pada petang hari di rumah...Adik-adik semua masih kecil, Fatin Faqihah yang sudah besar pun masih di asrama...Jadi akulah yang menolong apa yang patut...Abang aku tidur setelah balik kerja (praktikal)...
Antara ayat-ayat yang didengari:
Tok Cik Jah becok : Ni angkat...! Mai sini, hat tu plak...Lepaih ni, hang angkat pinggan nu...!
Mak Caq : Amboih...Tingginya...Rambut pun kembang (kan aku afro...)...
Mak Lang Siah : Ayo, anak teruna yang dok menolong...Baguih ni...
Tok Jang : Dia bukan apa...Malam-malam sat gi dok mai lapaq lar...(Hish, dia cerita fasal orang rumah dia pula...)
Mak Cik mana entah : Cek tak makan banyak, kolestrol...Tapi kalau tapau cantek gak...
Tok dan Tok Wan aku juga datang...
Slot yang kedua, diadakan di masjid selepas solat isyak...Dimulakan dengan bacaan Yassin beramai-ramai dan tahlil...Aku tak tahu kenapa hati aku terasa tak sedap sangat tika ini...Tak, cuma perasaan mungkin...Sedikit hidangan disediakan untuk jemaah yang hadir...
Semoga abah dan tok selamat pergi juga kembali...Mudah-mudahan semuanya kembali seperti dulu...
p/s : Aku betul-betul rasa tak sedap hati...
Arght, persetankan saja...Mainan jiwa, kan..?