Friday, May 15, 2009

KAMU MATAHARI JUGA LANGITKU (2)

Latar masyarakat : Anak perempuan bongsu yang paling manja juga masih pelat lidahnya berbicara dan seorang ibu yang paling tabah juga tercantik di alaf ini.
Latar tempat : Di bawah sinaran cahaya mentari, di atas mozek putih luntur, di depan pintu masuk.
Latar masa : Bukan di zaman paleolitik. Siang hari yang terik pada hari bekerja.

*******************

Laila Najihah : (Senyumnya hingga ke pipi, tanganya di belakang seakan-akan menyembunikan sesuatu.). Mama...!!! Mai shat...(Dalam keluarga besar ini, hanya budak kecik ni yang memanggil 'mama'. Yang lain semua memanggil 'mak'.Ntah apa-apa lar adek gua sorang ni...)

Mak : Hee...Laila wat apa kat sini? Dah, jom masuk...

Laila Najihah : Adjek tunggu mama... Nak adiah...? Ngee...

Mak : Huh, hadiah apa plak ni...? Bagi lar...(Dengan muka kehairanan tapi masih tersenyum.)

Laila Najihah : Cutup mata lu...(Dengan mimik muka yang menduga...)

Mak : Haha...! Ok, ok...Ni dah tutup mata ni...Cepat lar...

Laila Najihah : Aaa...(Nadanya sedikit merajuk...). Cutup lar mata lu!!! (Tangannya masih menyembunyikan sesuatu...).

Mak : Dah ni...

Laila Najihah : (Sambil mengeluarkan sesuatu dari belakang...). Ni!!! Camat ari ibu...Ngee...(Sambil menggoyang-goyangkan pinggangnya.)

Mak : Alar, mana adek dapat ni...!!!Ni bagi mak eh...? (Dengan ekspresi muka yang cukup terharu, seakan menahan air mata dari tertitik...).Sayang adek!!!Mak sayang semua...!!!!(Sambil memeluk erat dan mencium Laila.

********************

Tahu apa yang diberinya? Hadiahnya cuma sebatang kayu yang hujungnya ada hiasan 'Hati' berwarna merah dan harganya cuma RM 0.80! Tapi nilai-nilai estetikanya melebihi harga rezab sebuah tanah seluas 666666666666666666 ekar...Laila Najihah, anak bongsu yang masih belum petah berkata-kata, paling manja dan keras kepala amat...Dia sangat akrab dengan kakak dan abangnya yang lain (kecuali aku sebab aku suka usik adik kesayangan aku ni...) iaitu Auni Hartini, Aliff Wafi, Ammar dan Fatin Faqihah...Tapi, dalam usia yang masih mentah untuk anak kecil sepertinya menyatakan sayangnya walaupun secara 'implied', tidak sedarkah kita yang selalu bermegah hebat ini bahawa sebenarnya kita masih tidak tahu-menahu apa itu makna 'ibu tersayang'...Kita dalam sedar mahupun tidak, kita lebih memilih teman, kekasih, atau pun kerjaan lain kekadangnya....Jadi mari kita cakap SAYANG MAK melalui perbuatan pulak...Kalau lu tak mau, masuk neraka nanti, aaa...Errr, aku malu sebenarnya dengan semua adik-adik aku...Masakan tidak, mereka semua sudah beli dan berikan hadiah kepada mak aku...Sanggup berlapar demi menyimpan wang belanja sekolah mereka untuk membelikan sesuatu walapun harganya murah di mata sesetengah individu....Disebabkan aku mengalami masalah kewangan yang kritikal sekarang, aku sudah merancang untuk merakamkan sebuah lagu akustik dan diberikan kepada mak aku untuk beliau dengar dan faham apa yang beliau larght nyawa ulung aku dalam format CD-R...Tapi, kita hanya merancang...Komputer riba aku masih dirawat dan semua perisian untuk merakam ada dalam 'sayang' aku tu...ARGHT!!!Bersabar, nanti aku akan siapkan projek aku ni...Helllyearght!!! Sekali lagi, "Kepada NATERAH BINTI MARZUKI, abangah sayang mak dan tiada matahari selain mak..."...

p/s : Aku dah lama tak beli rokok kotak,
ayik isap rokok daun ja...Aih...Tak dak duet ngok...
Lagu ballad minggu ni :
I'll Kill Her (Soko), Lucky Man (Mocca),
Nana Mizuki tajuk lagu lupa, dan
Pretty Cast (Pig Destroyer...Err, ni bukan ballad larght...)